Centrul de Asistenta Medico-Sociala Cujmir s-a organizat si functioneaza cu respectarea principiilor generale care guverneaza sistemul national de asistenta sociala, a principiilor generale care stau la baza acordarii serviciilor sociale prevazute in legislatia specifica, in conventiile internationale ratificate prin lege si in celelalte acte internationale in materie la care Romania este parte, precum si in standardele minime de calitate aplicabile, a principiilor Legii 95/2006 actualizata privind Reforma in domeniul sanatatii.
Principiile specifice care stau la baza prestarii serviciilor in cadrul Centrului de Asistenta Medico-Sociala Cujmir sunt urmatoarele:
a) respectarea si promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
b) protejarea si promovarea drepturilor persoanelor beneficiare in ceea ce priveste egalitatea de sanse si tratament, participarea egala, autodeterminarea, autonomia si demnitatea personala si intreprinderea de actiuni nediscriminatorii si pozitive cu privire la persoanele beneficiare;
c) asigurarea protectiei impotriva abuzului si exploatarii persoanei beneficiare;
d) deschiderea catre comunitate;
e) asistarea persoanelor fara capacitate de exercitiu in realizarea si exercitarea drepturilor lor;
f) asigurarea in mod adecvat a unor modele de rol si statut social, prin incadrarea in unitate a unui personal mixt;
g) ascultarea opiniei persoanei beneficiare si luarea in considerare a acesteia, tinandu-se cont, dupa caz, de varsta, discernamant si capacitate de exercitiu;
h) facilitarea mentinerii relatiilor personale ale beneficiarului si a contactelor directe, dupa caz, cu copiii, fratii, alte rude, prietenii, vecinii, precum si cu alte persoane fata de care acesta a dezvoltat legaturi de atasament;
i) promovarea unui model familial de ingrijire a persoanei beneficiare;
j) asigurarea unei ingrijiri individualizate si personalizate a persoanei beneficiare;
k) preocuparea permanenta pentru identificarea solutiilor de integrare in familie sau, dupa caz, in comunitate, pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor in baza potentialului si abilitatilor persoanei beneficiare de trai independent;
l) incurajarea initiativelor individuale ale persoanelor beneficiare si a implicarii active a acestora in solutionarea situatiilor de dificultate;
m) asigurarea unei interventii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
n) asigurarea confidentialitatii si a eticii profesionale;
o) primordialitatea responsabilitatii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacitati de integrare sociala si implicarea activa in solutionarea situatiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;
p) colaborarea centrului cu serviciul public de asistenta sociala si sanatate publica;
q) responsabilizarea pentru sanatatea publica;
r) focalizarea pe grupurile populationale si prevenire primara;
s) preocuparea pentru determinantii starii de sanatate: sociali, de mediu, comportamentali si servicii de sanatate;
ş) abordarea multidisciplinara si intersectoriala;
t) parteneriat activ cu populatia si cu autoritatile publice centrale si locale;
ţ) decizii bazate pe cele mai bune dovezi stiintifice (sanatate publica bazata pe dovezi);
u) monitorizarea starii de sanatate;
v) promovarea sanatatii;
x) calitatea alimentului;
y) asigurarea conditiilor de igiena in unitate.
BENEFICIARII SERVICIILOR MEDICO-SOCIALE
(1) Beneficiarii serviciilor medico-sociale sunt:
a) persoane care nu au familie sau nu se afla in intretinerea unei/unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispozitiilor legale in vigoare;
b) persoane care nu au locuinta si nici posibilitatea de a-si asigura conditiile de locuit pe baza resurselor proprii;
c) persoane care nu realizeaza venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea ingrijirii necesare;
d) persoane care nu se pot gospodari singure sau necesita ingrijire specializata;
e) persoane care se afla in imposibilitatea de a-si asigura nevoile socio-medicale datorita bolii ori starii fizice sau psihice.
(2)Accesul unei persoane in centru se face avandu-se in vedere urmatoarele criterii de prioritate:
a) necesita ingrijire medicala permanenta , deosebita care nu poate fi asigurata la domiciliu;
b) este lipsita de sustinatori legali sau acestia nu pot sa isi indeplineasca obligatiile datorita starii de sanatate.
(3) Conditiile de admitere in centru
Conditiile de admitere in centru sunt urmatoarele:
a) acte necesare:
– copii xerox dupa actele de identitate si actele de stare civila;
– grila de evaluare medico-sociala;
– declaratie pe propria raspundere privind lipsa sustinatorilor legali , dupa caz;
– acte doveditoare privind veniturile;
– declaratie pe propria raspundere ca nu realizeaza venituri dupa caz;
– analize de sange (hemoleuograma, VSH, probe hepatice) si radiografie pulmonara;
– examen psihiatric;
– recomandari ale medicului specialist si/sau ale medicului de familie care certifica starea medicala care impune internarea;
– planul de ingrijire si tratament intocmit de medicul care propune internarea;
– orice alte acte relevante privind situatia economica, sociala si/sau starea de sanatate;
b) internarea este efectuata cu avizul conducatorului unitatii in limita locurilor disponibile, acesta emitand decizia de admitere.